Returpolicy

Retur- och återbetalningspolicy – Hemvista.se

Hos Hemvista.se vill vi att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt köp. Nedan hittar du våra riktlinjer för ångerrätt, returer och återbetalning i enlighet med svensk lag: Distansavtalslagen (DAL) och Konsumentköplagen (KKL).


Företagsuppgifter

Hemvista (genom Felicia Vårnäs)

Bäckvägen 71, 126 47 Hägersten

hemvista.se@gmail.com

070-696 84 88


Villkor för ångerrätt

Som privatkund har du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tar emot varan. För att utnyttja ångerrätten ska du meddela oss via e-post inom 14 dagar. När du meddelat oss måste varan skickas tillbaka senast 14 dagar därefter. Vi återbetalar inom 14 dagar från att vi mottagit varan eller från att du visat att den har skickats tillbaka, beroende på vilket som sker först.


Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller fått en tydlig personlig prägel, varor som snabbt kan försämras eller förseglade varor som av hälso- eller hygienskäl inte är lämpliga att returnera när förseglingen brutits.


Vi återbetalar köpesumman inklusive den ursprungliga standardfrakten. Eventuella merkostnader för val av expressfrakt eller annan leveransmetod återbetalas inte. 


Observera att vi har rätt att göra avdrag för värdeminskning om varan hanterats mer än nödvändigt för att fastställa dess funktion eller skick.


Så gör du för att ångra ett köp

  1. Kontakta oss på hemvista.se@gmail.com eller via vårt kontaktformulär och ange ditt ordernummer samt vilka produkter du vill returnera.

  2. Skicka tillbaka varan inom 14 dagar från att du meddelat oss.

  3. Packa varan väl, gärna i originalförpackning. Du ansvarar för varan tills den är mottagen hos oss.

  4. Återbetalning sker via samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat överenskommits.


Du kan även använda Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt, men det är inte ett krav. Blanketten finns på Konsumentverkets webbplats. Klicka här för att komma till blanketten.


Returadress:

Hemvista (genom Felicia Vårnäs)

Bäckvägen 71

126 47 Hägersten

(Märk försändelsen med ”Retur”.)



Kostnad för returfrakt

  • Vid ångerrätt står kunden för returfrakten.

  • Vid reklamation av felaktig eller skadad vara står Hemvista för returfrakten.

Vi rekommenderar att du använder en spårbar frakttjänst och sparar inlämningskvittot.


Skadad eller felaktig vara (reklamation)

Om en vara är felaktig eller skadad gäller Konsumentköplagen:

  • Du har rätt att reklamera inom 3 år från köpet.

  • Reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts (2 månader räknas alltid som skäligt).

  • Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten och åtgärdar felet genom reparation, omleverans, prisavdrag eller återbetalning.


Ej uthämtade försändelser

  • Att inte hämta ut ett paket räknas inte som att ångra köpet.

  • Om du inte hämtar ut din försändelse och inte heller meddelar oss om ånger inom 14 dagar, har vi rätt att ta ut en skälig avgift för returfrakt och hantering.

  • Om du meddelar oss i tid att du vill ångra köpet gäller ångerrätten enligt ovan.


Företagskunder

Ångerrätten gäller endast privatpersoner. För företagskunder gäller de villkor som särskilt avtalats vid beställning.


Kontakt

Har du frågor om retur, ångerrätt eller reklamation?


Kontakta oss på något av följande:

Mail: hemvista.se@gmail.com

Telefon: 070-696 84 88